Main Article Content

Abstract

Abstract: This research is executed as a mean to describe the role of school
Committee toward madrasah’s management process in Public Madrasah
Tsanawiyah (MTsN) Karang Intan Banjar Regency, specifically on their role as
advisory agency, supporting agency, controlling agency, and as a mediator. This
research uses descriptive qualitative approach. Data collected with observation
technique, documentation and interview toward school committee and teachers.
This research’s findings show that school committee have a important role in
Madrasah’s management process, especially in the management of facilities and infrastructure, finance, student affairs, curriculum, personnel, and public relations.

Keywords: school committee, madrasah’s management process, Public
Madrasah Tsanawiyah (MTsN)

Abstrak: Penelitian ini dilaksanakan sebagai cara untuk menggambarkan peran
dari komite sekolah terhadap proses pengelolaan madrasah pada Madrasah
Tsanawiyah Negeri (MTs) Karang Intan Kabupaten Banjar, terutama tentang
peran mereka sebagai pemberi pertimbangan, memberikan dukungan, melakukan pengendalian, dan sebagai mediator. Penelitian in imenggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Data dikumpulkan melalui teknik observasi, dokumentasi, dan wawancara dengan komite sekolah dan para guru. Temuan dari penelitian ini menunjukkan bahwa komite sekolah memiliki peran yang penting dalam proses pengelolaan madrasah, terutama dalam mengelola fasilitas dan infrastruktur, keuangan, kemahasiswaan, kurikulum, personalia, dan hubungan kemasyarakatan.

Kata Kunci: komite sekolah, proses pengelolaan madrasah, Madrasah
Tsanawiyah Negeri (MTs)

Article Details