Main Article Content
Abstract
Abstract: This study aims to analyze SWOT in the implantation of Mita's promotional Mix Dodol Production in Kapuh Kandangan Village. The variables used in this study are promotion and SWOT strategies. The population and samples in this study were 9 leaders and employees of Dodol Production Mita Kandangan Production. The technique of collecting data uses the method of observation, interviews, documentation, and literature. Data analysis techniques in this study are SWOT analysis (S) Strengths, (W) Weakness, (O) Opportunities, and (T) Threats. EFAS (External Strategic Factor Analysis Summary) and IFAS (External Factor Analysis Summary). This result that the promotion strategy to increase sales in the Production of Mother Mita Dodol in the Kapuh Kandangan Village is based on the EFAS Matrix analysis with a value of 2,843 indicating that the Ibu Mita Production Dodol in Kapuh Kandangan Village is able to anticipate opportunities that arise from the external environment and based on IFAS Matrix analysis obtained a value of 2,765, this indicates that the Production Mole of Mrs. Mita in Kapuh Kandangan Village has developed and can overcome weaknesses. Although externally able to anticipate external opportunities and threats, Ibu Mita's Production Dodol in Kapuh Kandangan Village needs internal improvement, so as to be able to use the power to take advantage of the opportunities.
Â
Keywords: promotion strategy, SWOT, dodol, Kandangan Vilage
Â
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganlisis SWOT dalam implentasi promotional Mix  Dodol Produksi Ibu Mita di Desa Kapuh Kandangan. Variabel yang digunakan dalam penelitian ini adalah strategi promosi dan SWOT. Populasi dan sampel dalam penelitian ini adalah pimpinan serta karyawan Dodol Produksi Ibu Mita Kandangan yang berjumlah 9 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara, dokumentasi, dan studi pustaka. Teknik analisis data dalam penelitian ini adalah analisis SWOT (S) Strengths, (W) Weakness, (O) Opportunities, and (T) Threats. EFAS (Eksternal Strategic Factor Analysis Summary) dan IFAS (Eksternal Factor Analysis Summary). Hasil ini bahwa strategi promosi untuk meningkatkan penjualan pada Dodol Produksi Ibu Mita Di Desa Kapuh Kandangan adalah berdasarkan analisis Matriks EFAS diperoleh nilai sebesar 2,843 hal tersebut menunjukkan bahwa Dodol Produksi Ibu Mita di Desa Kapuh Kandangan mampu mengantisipasi peluang yang muncul dari lingkungan eksternal dan mengantisipasi datangnya ancaman dan berdasarkan analisis Matriks IFAS diperoleh nilai sebesar 2,765 hal tersebut menunjukkan bahwa Dodol Produksi Ibu Mita di Desa Kapuh Kandangan sudah berkembang dan dapat mengatasi kelemahan. Walaupun secara eksternal mampu mengantisipasi peluang dan ancaman eksternal, Dodol Produksi Ibu Mita di Desa Kapuh Kandangan perlu pembenahan secara internal, sehingga mampu menggunakan kekuatan yang dimiliki untuk memanfaatkan kesempatan yang ada.
Â
Kata kunci : Strategi promosi, SWOT, dodol, Desa Kandangan