Main Article Content

Abstract

Abstract: The main objective of this research is to study and analyze (1) The influence of promotion cost which consist of advertising cost, promotion cost of sale and cost of public relation and reporting, have significant influence either partially or simultaneously. (2) The dimension of promotional cost which is greater the effect on the increase of the sale of fish cultivation by farmer group of cooperation. This research is done by quantitative method and also use analysis method with SPSS Windows For Data as a data analysis tool. Based on the result of the research, it is found that in the multiple linear regression analysis it is found that promotion cost consisting of advertising cost, sales promotion cost and public relation cost and reporting, have significant influence either partially or simultaneously to the increase of fish farming sale by farmer group of pakekan sasama.

 

Keywords: Cost, Promotion, Sales, Cultivation

 

Abstrak: Tujuan utama dalam penelitian ini adalah untuk mengkaji dan menganalisis (1) Pengaruh biaya promosi yang teridiri atas biaya periklanan, biaya promosi penjualan serta biaya hubungan masyarakat dan pemberitaan, berpengaruh signifikan baik secara parsial maupun simultan. (2) Dimensi biaya promosi mana yang lebih besar pengaruhnya terhadap peningkatan penjualan budi daya ikan oleh kelompok tani pakat sasama. Penelitian ini dilakukan dengan metode kuantitatif serta menggunakan metode analisis dengan SPSS Windows For Data sebagai sebuah alat analisis data. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh bahwa dalam analisis regresi linier berganda didapatkan bahwa biaya promosi yang terdiri atas biaya periklanan, biaya promosi penjualan serta biaya hubungan masyarakat dan pemberitaan, berpengaruh signifikan baik secara parsial maupun simultan terhadap peningkatan penjualan budi daya ikan oleh kelompok tani pakat sasama.

 

Kata kunci : Biaya, Promosi, Penjualan, Budidaya

Article Details