Main Article Content

Abstract

Abstract:


Budget is an important thing for public service providers. Budget as a guideline for action in the unit of revenue and expenditure plan in units of money which is arranged systematically for a period. The level of community satisfaction is obtained through quantitative and qualitative measurements of public opinion in obtaining the services of the apparatus for providing public services. This measurement is called the Community Satisfaction Index. As an effort to improve the quality of public services, it is necessary to conduct an evaluation through the Community Satisfaction Survey. With the available budget, government agencies should provide excellent service. This study is a quantitative study that seeks to examine the effect of the budget on people's satisfaction. Budget Sources and Budget Allocations have no partial effect on Community Satisfaction, Budget Management has a partial effect on Community Satisfaction, and Budget Sources, Budget Allocations, and Budget Management have a simultaneous effect on Community Satisfaction at the Bina Wanita Melati Social Institution in South Kalimantan Province. This shows that if budget management is carried out properly, it will have a positive impact on community satisfaction.


Keywords: Budget, Budget Availability, Community Satisfaction

Article Details

References

  1. Afrizal. 2014. Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rajagrafindo.
  2. Arikunto, Suharsimi. 2005. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
  3. Bastian, Indra. 2010. Akuntansi Sektor Publik Edisi Ketiga. Jakarta: Erlangga.
  4. Christina, Ellen, dkk.. 2001. Anggaran Perusahaan Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Gramedia.
  5. Dendi, Septiyan. 2017. Tinjauan Penyusunan Laporan Realisasi Anggaran Pada Pusat Survei Geologi Bandung. Jurnal STIE Ekuitas School of Business. 10-25.
  6. Esi, F, K & Irawan, A. 2017. Pengukuran Tingkat Kepuasan Masyarakat terhadap Pelayanan Pemerintahan Kecamatan Katapang Kabupaten Bandung. Jurnal Inspirasi Bisnis & Manajemen. Vol 1. 126.
  7. Faisal, Mohd Riza. 2010. Pengaruh Anggaran Pemerintah Daerah (PEMDA) terhadap Pelayanan Kesehatan di Rumah Sakit Umum Daerah Kabupaten Pidei Tahun 2009. Skripsi. Medan: Universitas Sumatera Utara.
  8. Hasan, Ali. 2008. Marketing. Yogyakarta: Media Utama.
  9. Hasan, Iqbal. 2004. Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara.
  10. Idris, Amirudin. 2013. Pengaruh Ketersediaan Anggaran dan Jiwa Kewirausahaan terhadap Kinerja Pelayanan Aparatur SKPD di Kabupaten Aceh Utara. Jurnal Kebangsaan Vol.2 No.4.
  11. Idris, Amirudin, dan Win Konadi. 2012. Pengaruh Regulasi dan Ketersediaan Anggaran terhadap Kinerja Pelayanan Aparatur SKPD dan Implikasinya pada Kualitas Pelayanan Publik di Provinsi Aceh. Jurnal Kebangsaan Vol.1 No.1.
  12. Indonesia. Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2017 Tentang Pedoman Penyusunan Survei Kepuasan Masyarakat Unit Penyelenggara Pelayanan Publik. Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2017 Nomor 708. Kementerian Pendayagunaan Aparatur Negara Dan Reformasi Birokrasi. Jakarta.
  13. Indonesia. Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2009 Nomor 112. Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 5038. Jakarta.
  14. Mardiasmo. 2009. Akuntansi Sektor Publik. Yogyakarta: Andi Yogyakarta.
  15. Munandan, M. 2000. Budgeting: Perencanaan Kerja, Pengkoordinasian Kerja, Pengawasan Kerja. Yogyakarta: BPFE.
  16. Nafarin, M. 2007. Penganggaran Perusahaan. Jakarta: Salemba Empat.
  17. Rahayu, Amy Y.S., Vishnu Juwono, dll. 2020. Pelayanan Publik dan E-Government: Sebuah Teori dan Konsep. Depok: PT Rajagravindo Persada.
  18. Rudianto. 2009. Pengantar Akuntansi. Jakarta: Erlangga.
  19. Tanjung, Abdul Hafiz. 2006. Akuntansi Keuangan Daerah Konsep dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.
  20. Zagladi, Arief Noviarakhman. 2018. Teknik Analisis Data Kuantitatif Dalam Ilmu Sosial Menggunakan SPSS. Banjarmasin: Pancasetia.