Main Article Content
Abstract
This study focuses on Annafa Food Blitar, a culinary business offering cakes, snacks, and rice boxes, which promotes its products through Instagram and WhatsApp Business. However, the Instagram promotions were deemed less effective due to insufficient product details. The research aimed to develop an effective E-catalog using CorelDraw as a promotional tool. An action research method was employed, involving planning, action, observation, and reflection. Data was collected through observations, interviews, documentation, and questionnaires distributed to 17 respondents, including the business owner, employees, design and marketing experts, and potential customers. The EPIC Model was used to evaluate the E-catalog's effectiveness. The findings suggest that the E-catalog designed with CorelDraw is a highly effective promotional tool. Continuous updates are recommended to keep it appealing to potential customers.
Keywords: Promotional Media, E-catalog, CorelDraw, Annafa Food Blitar
Article Details
References
- Arina Fatia Zahrah, & Maskur. (2023). Design an E-catalog on Instagram Using CorelDraw As the Advertising. International Journal of Entrepreneur and Business Administration, 1(2), 67–77. https://doi.org/10.33474/ijeba.v1i2.20817
- Aristi, G., & Rahwana, K. A. (2019). Upaya Meningkatkan Pemasaran Produk Umkm Dengan Memanfaatkan Katalog Produk Di Kelurahan Sukahurip Kecamatan Tamansari Kota Tasikmalaya. Journal of Empowerment Community, 1(1), 6–11.
- Caesarinto, D., & Wardani, R. T. I. (2022). Promosi Melalui Media E-catalogue Pada Instagram Menggunakan CorelDraw Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen Pada Glaseideas Malang. Jurnal Aplikasi Bisnis, 8(2). http://jab.polinema.ac.id/index.php/jab/article/view/664
- Ernestivita, G., & Subagyo. (2020). Media Promosi Produk UMKM dengan Menggunakan EPIC Model. Efektor, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.29407/e.v7i1.14336
- Helmi, A. S., & Amalia, F. A. (2022). Merancang Katalog Elektronik untuk Promosi Jasa Konsultan Pendidikan ke Luar Negeri. Prosiding The 13th Industrial Research Workshop and National Seminar, 1064–1071.
- Jasmadi. (2018). Cara Praktis Bikin E-catalog. CV. Oxy Consultant.
- Kotler, P. & A. (2018). Principles Of Marketing.
- Kotler, P. & K. L. K. (2016). Marketing Management. Pearson Education.
- Putra, A. F. H., & Utomo, H. (2022). Pembuatan E-catalogue Pada Instagram Menggunakan Canva Sebagai Media Promosi Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen Di Palm Snack And Cookies Malang. JAB Jurnal Aplikasi Bisnis, 8(1), 31–35. http://jab.polinema.ac.id/index.php/jab/article/view/629
- Rahmanatasya, L., & Khabibah, U. (2023). Efektifitas Media Promosi Melalui Instagram dengan Pembuatan E-catalog Menggunakan Aplikasi Canva Pro pada UMKM Reza-Lintacraft Malang. Jurnal Aplikasi Bisnis, 9(2), 1–6. www.canva.com
- Riofita, H., Rifky, Mg., Raudatul Salamah, L., Asrita, R., & Nurzanah, S. (2024). Perubahan Strategi Pemasaran Dalam Menghadapi Tantangan Pasar Konsumen Di Era Digital. Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 1(3), 21–26. https://doi.org/10.62017/jemb
References
Arina Fatia Zahrah, & Maskur. (2023). Design an E-catalog on Instagram Using CorelDraw As the Advertising. International Journal of Entrepreneur and Business Administration, 1(2), 67–77. https://doi.org/10.33474/ijeba.v1i2.20817
Aristi, G., & Rahwana, K. A. (2019). Upaya Meningkatkan Pemasaran Produk Umkm Dengan Memanfaatkan Katalog Produk Di Kelurahan Sukahurip Kecamatan Tamansari Kota Tasikmalaya. Journal of Empowerment Community, 1(1), 6–11.
Caesarinto, D., & Wardani, R. T. I. (2022). Promosi Melalui Media E-catalogue Pada Instagram Menggunakan CorelDraw Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen Pada Glaseideas Malang. Jurnal Aplikasi Bisnis, 8(2). http://jab.polinema.ac.id/index.php/jab/article/view/664
Ernestivita, G., & Subagyo. (2020). Media Promosi Produk UMKM dengan Menggunakan EPIC Model. Efektor, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.29407/e.v7i1.14336
Helmi, A. S., & Amalia, F. A. (2022). Merancang Katalog Elektronik untuk Promosi Jasa Konsultan Pendidikan ke Luar Negeri. Prosiding The 13th Industrial Research Workshop and National Seminar, 1064–1071.
Jasmadi. (2018). Cara Praktis Bikin E-catalog. CV. Oxy Consultant.
Kotler, P. & A. (2018). Principles Of Marketing.
Kotler, P. & K. L. K. (2016). Marketing Management. Pearson Education.
Putra, A. F. H., & Utomo, H. (2022). Pembuatan E-catalogue Pada Instagram Menggunakan Canva Sebagai Media Promosi Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen Di Palm Snack And Cookies Malang. JAB Jurnal Aplikasi Bisnis, 8(1), 31–35. http://jab.polinema.ac.id/index.php/jab/article/view/629
Rahmanatasya, L., & Khabibah, U. (2023). Efektifitas Media Promosi Melalui Instagram dengan Pembuatan E-catalog Menggunakan Aplikasi Canva Pro pada UMKM Reza-Lintacraft Malang. Jurnal Aplikasi Bisnis, 9(2), 1–6. www.canva.com
Riofita, H., Rifky, Mg., Raudatul Salamah, L., Asrita, R., & Nurzanah, S. (2024). Perubahan Strategi Pemasaran Dalam Menghadapi Tantangan Pasar Konsumen Di Era Digital. Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 1(3), 21–26. https://doi.org/10.62017/jemb