Main Article Content

Abstract

Abstract: Objectives to be achieved by authors in this study, namely to know and analyze the influence of consumer behavior consisting of cultural, social, personality, and psychological factors of purchasing decisions either simultaneously or partially. Technique of data processing using quantitative by analyzed multiple regression method by using program of SPSS Version 17 for windows with sample counted 100 respondeners of metic motorcycle user in Banjammasin City. The result of hypothesis testing is known that the cultural, social, personality, and psychological factors significantly influence the purchase decision of metic motor products in Banjarmasin city simultaneously or partially. Of the four variables, personality factors have a dominant influence on purchasing decision of metic motor products in Banjarmasin City.

Keywords: comsumer behavior, culture, social, personality, psychology, purchasing decision

Abstrak: Tujuan yang hendak dicapai penulis dalam penelitian ini, yaitu untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh perilaku konsumen yang terdiri dari faktor budaya, sosial, kepribadian, dan psikologi terhadap keputusan pembelian baik secara simultan maupun parsial. Teknik pengolahan data menggunakan kuantitatif dengan dianalisis metode regresi berganda dengan menggunakan program SPSS Versi 17 for windows dengan sampel sebanyak 100 orang responden para pemakai motor metic di Kota Banjammasin. Hasil pengujian hipotesis diketahui bahwa faktor budaya, sosial, kepribadian, dan psikologi berpengaruh signifikan terhadap keputusan pembelian produk motor metic di Kota Banjarmasin secara simultan maupun parsial. Dari keempat variabel tersebut, faktor kepribadian berpengaruh dominan terhadap keputusan pembelian produk motor metic di Kota Banjarmasin.

Kata kunci : perilaku konsumen, budaya, sosial, kepribadian, psikologi, keputusan pembelian

Article Details