Main Article Content
Abstract
Abstract: This study was conducted to determine the satisfaction of parents of kindergarten’s learning model, teachers’ professionalism and the education quality of kindergarten “Sang Pemimpin†in Banjarmasin. The research approach using quantitative and descriptive research type. The people samples taken by the formula Isaac and Michael with a sampling error of 10% so in get a sample of 50 people. Techniques of data collection with questionnaires and documentation. validity and reability test using Cronbach Alpha formula, as well as data analysis techniques using univariate analysis of the satisfaction attributes : Analysis by mapping the distribution of frequencies on those aspects of satisfactions. This study indicates that variabel instructional model and teachers professionalism significantly influence on the quality of education, and all of them influence parents’s satisfaction.
Â
Keywords: Model of Learning, Teacher Professionalism, Quality Education, Parents’s Satisfaction
Â
Abstrak : Penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui: 1) kepuasan orang tua terhadap model pembelajaran, Profesionalisme Guru pada TK Sang Pemimpin Banjarmasin, dan kualitas pendidikan TK Sang Pemimpin Banjarmasin. Pendekatan penelitian menggunakan kuantitatif dan jenis penelitian deskriftif. Populasi penelitian ini adalah seluruh orang tua murid TK sang pemimpin sebanyak 150 orang. Sampel di ambil berdasarkan rumus Isaac and Michael dengan sampling error 10% sehingga di dapatkan sampel sejumlah 50 orang. Tehnik pengumpulan data dengan angket dan dokumentasi. Uji Validitas dan uji reabilitas menggunakan rumus Alpha Cronbach, serta tehnik analisis data menggunakan Univariate analysis of the satisfaction atributes yaitu analisis dengan memetakan distribusi frekuensi pada aspek-aspek kepuasan. Penelitian ini menunjukkan bahwa variabel Model Pembelajaran dan Variabel Profesionalisme Guru berpengaruh signifikan terhadap Kualitas Pendidikan, dan semua variabel tersebut berpengaruh terhadap Kepuasan Orang Tua.
Â
Kata Kunci :Â Model Pembelajaran, Profesionalisme Guru, Kualitas Pendidikan, Kepuasan Orang Tua.