Main Article Content
Abstract
Abstract: This study aims to determine both partially and simultaneously how much influence the management ability and mentoring pattern have on business development through market networks (Studies on Small and Medium Enterprises in Balangan Regency) and the variables that influence both directly and indirectly on market development.The method used in this study is a quantitative method and with a population of 5,124 (five thousand one hundred and twenty-four) UMKM, samples were taken using a proportionate stratified random sampling technique using the Slovin formula as many as 98 UMKM, the research instrument was validity and reliability test, the data were tested using linear regression Path analysis using Smart PLS.The results of this study indicate that there is a direct influence of Management Ability, Assistance Pattern and Market Networking influence on Business Development and indirect influence on Management Ability, on Business Development through market networks and does not affect Development Pattern on Business Development through market networks..Keywords: management ability, mentoring pattern, market network and business development.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui baik secara parsial dan simultan seberapa besar Pengaruh Kemampuan Manajemen Dan Pola Pendampingan Terhadap Pengembangan Usaha Melalui Jejaring Pasar (Studi Pada Usaha Kecil Dan Menengah Di Kabupaten Balangan) serta variabel yang berpengaruh Baik itu secara langsung dan tidak langsung terhadap pengembangan pasar.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuantitatif dan dengan populasi sebanyak 5.124 (lima Ribu Seratus Dua Puluh Empat) UMKM, diambil sampel dengan teknik proportionate stratified random sampling dengan menggunakan rumus Slovin sebanyak 98 UMKM, instrument penelitian uji validitas dan uji reliabilitas, data – data diuji dengan menggunakan regresi linear Analisis Jalur menggunakan Smart PLS.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh secara langsung Kemampuan Manajemen, Pola Pendampingan dan Jejaring Pasar berpengaruh terhadap Pengembangan Usaha dan tidak langsung Kemampuan Manajemen, terhadap Pengembangan Usaha melalui jejaring pasar dan tidak berpengaruh Pola Pengembangan terhadap Pengembangan Usaha melalui jejaring pasar.
Kata kunci : kemampuan manajemen, pola pendampingan, jejaring pasar dan pengembangan usaha.